pondělí 8. května 2017

Vykouřil jsem tisíce cigaret, co na to plíce

Náš projekt se věnuje kouření, se kterým souvisí spousta onemocnění. Mezi nejčastější patří onemocnění plicní. A právě vyšetřením plic si projdu ve své reportáži.


Nepovolaným vstup zakázán.

Kouřím přes pět let, začal jsem v osmnácti a s věkem rostla také spotřeba cigaret. Při posezení u piva se málokdy stane, aby nepadla krabička. Navíc v kombinaci s prací v těžce zakouřeném baru bych se cigaretovému kouři jednoduše nevyhnul. Po častém vdechování kouře, mého nebo cizího, se mi naskytla otázka co na to moje plíce. Odpověď jsem získal  v rámci projektu Trafika.


Příprava na rentgen plic.

V reportáži popíši proces vyšetření plic od objednání se až po konzultaci výsledků s lékařem. Sám na sobě větší zdravotní problémy spojené s kouřením nezaznamenávám, snad jen silnější kašel při nachlazení. Možná proto jsem znervózněl, když se mě u piva kamarádka zeptala: „A to se necháš ozářit rentgenem, i když ti nic neni?“ Načež třetí u stolu vzápětí dodal: „Třeba mu fakt něco najdou.“ 

Graf vyšetření ze spirometrie.

Mé první kroky směřují k praktickému lékaři Milanu Navrátilovi. Poslat mě na rentgen pouze z prevence se mu nechce, po zasvěcení do projektu je lékař vstřícnější, přesto následuje krátké vyjednávání zakončené domluvou. Navrátil mi vypisuje vyšetření plic na rentgen a spirometrii. Při předávání zadanek prohlásí: „Ale přestanete s kouřením.“ „Určitě," utrousím nerozvážně a vydávám se na čerstvý vzduch. Z těch řečí o cigaretách jsem na jednu dostal chuť.



Jak závažné může být poškození plic po pěti letech kouření a jak probíhá takové vyšetření plic se dozvíte již v následujících dnech na munimedia.cz.

Marek Siwek

Žádné komentáře:

Okomentovat