čtvrtek 18. května 2017

Lékařka: Smrt udušením je nejhorší

Když jsme se spolužáky spřádali plány a nápady, jak by měl žurnalistický projekt o kouření vypadat, hlasitě jsem bojovala za to, aby se nezvrhl do protikuřácké agitky.

Věřím ve svéprávnost lidí, v možnost volby i v to, že každý má právo na nějakou tu neřest. Naopak se mi silně příčí regulace ze strany státu, jakou je takzvaný protikuřácký zákon. Přesto je rozhovor s doktorkou Stanislavou Potrepčiakovou z Fakultní nemocnice Brno, který brzy uvidíte na stránkách Munimedia, jedním z nejradikálnějších a nejprotikuřáčtějších příspěvků.

Vznikl totiž na jednotce intenzivní péče plicního oddělení. Doktorka Potrepčiaková, se kterou jsem o kouření mluvila, má názor na kouření jasně vyhraněný a je na ní vidět, že boj proti tabákovým výrobkům je také tak trochu její osobní boj. S argumenty jako svoboda podnikání jsem u ní neuspěla. S kýmkoli jiným bych se asi přela a dohadovala, ale její vyprávění o umírání na udušení na mě zapůsobilo. Příklady z praxe od člověka, který se s umrajícími kuřáky denně setkává, jsou o dost představitělnější a působivější než nápisy na informačních letacích nebo fotky zkroucených a neplodných nahých můžů v depresi na krabičkách cigaret. Proto je dobře, že právě doktorka Potrepčiaková se angažuje v projektu Proč říct NE! cigaretám, se kterým objíždí základní a střední školy s preventivním protikuřáckým programem. „Nemůžeme podporovat něco, co zabíjí 18 tisíc lidí ročně. To nemůže ospravedlnit žádný byznys nebo ohledy na svobodu podnikání," míní Potrepčiaková.


zdroj: Proč říct NE! cigaretám


Sama jsem dosud závislost vnímala jako přeceňované téma. Přestala jsem kouřit před třemi lety ze dne na den a žádné abstinenční peklo, kterého jsem se bála, se nekonalo. Přesto jsem během rozhovoru dostala takovou chuť na cigaretu, že jsem se po cestě domů měla nutkání zastavit na nejbližší benzínce a koupit si aspoň blbé desítkové slimky s prodlouženým filtrem. Mimochodem, věděli jste, že filtr u cigaret vůbec nepomáhá tomu, abyste z cigarety vdechovali méně škodlivin? „Filtr totiž nefunguje jako filtr v pravém slova smyslu, ale jako chladič. S nižší teplotou člověk lépe vdechne veškeré zplodiny ještě hlouběji do dýchacích cest," upozorňuje doktorka. Podobnými fakty se rozhovor jen hemží a musím přiznat, že mi rozšířil obzory. Věřím, že je rozšíří i vám.

Anna Fajkusová




Žádné komentáře:

Okomentovat