středa 3. května 2017

Jak se žije se snusem na olympijské sjezdovce

V projektu jsem se zaměřila na zachycení zkušenosti kombinace sportu a žvýkacího tabáku snus, který je hojně užíván v Norsku a Švédsku. Inspirovala mě k tomu právě kamarádka Erica pocházející ze Švédska a pracující ve ski centru Hafjell v Norsku. Erica závodí na běžkách, dělá ski patrol a lyžařskou instruktorku, žádný zimní sport jí není cizí. Zeptala jsem se jí na účinky snusu na fyzickou aktivitu a zdraví ve srovnání s cigaretami. Mou snahou bylo zachytit atmosféru užívání snusu a propojit souvislosti mezi sportováním a touto alternativou kouření.

Erica si vkládá snus pod ret

Rozhovor probíhal v domečku ski patrol na sjezdovce během Eričiny služby. Kromě ní tam byli její kolegové, kteří se o téma velmi zajímali a svorně při poslechu našeho rozhovoru vychutnávali snus. Velmi milá atmosféra byla cítit ze všech stran, členové ski patrol působí klidně a vyrovnaně. Zaznamenala jsem pouze napětí mezi Ericou a její bývalou přítelkyní, které bylo nemalé. Tu a tam zazněla od ex přítelkyně nějaká připomínka v norštině, které jsem ale nerozuměla.  Občas do rozhovoru zarachotila vysílačka, aby kolegové v terénu podali čerstvé informace. Největší zájem byl o focení. Na fotce chtěli být všichni a několik minut vymýšleli nejrůznější vtipné kompozice. Jeden kolega si vzal na hlavu kšiltovku s plyšovými prsy a zamyšleně na mě hleděl: „Vyfotíš mě, prosím? Já chci být taky slavný jako Erica a s těmi prsy jsem teď přece dost zajímavý, ne?“ Jedna z kolegyň se na něj udiveně podívala: „Proč chceš, aby si všichni venku mysleli, že náplní práce ve ski patrol je nosit na hlavě plyšová prsa?“   Z celé party byla cítit velmi přátelská nálada.

Veselá nálada u ski patrol

Další část rozhovoru probíhala u Ericy doma. Bydlí na starém statku přímo na olympijské sjezdovce spolu s dalšími kamarády a jejich malým synem Ivem, Erica svou roli tety zastává naprosto vzorně. Ivo trpí cystickou fibrózou a vše v domě se muselo této chorobě přizpůsobit. Přesto působí všichni obyvatele vesele a přátelsky, a to i včetně Iva. Pokaždé, když jsem u nich na návštěvě, tak se cítím velmi příjemně. Dům má specifickou atmosféru a lidé, kteří tam bydlí, vyzařují klid. Po skončení rozhovoru se rozproudila delší debata o snusu, do které se zapojili všichni obyvatelé domu. Spolubydlící Erik stále dumal nad střepem ve snusu, který se tam přidával pro zvýšení účinku: „Podle mě je to nesmysl, to se jen říká, že to tak dříve bývalo. Ve skutečnosti si myslím, že by si to žádná firma nedovolila.“ Jeho přítelkyně Salome na to argumentovala: „To já teda slyšela od kolegů v práci, že to dřív bylo naprosto běžné, rozedere ti to dásně, a pak je rychlejší nástup působení, jde to přímo do krve. Vždyť to má logiku.“


Trénink na Vasův běh

Nakonec jsem byla Ericou vyzvána, abych si snus sama vyzkoušela: „Kristýno, co je to za projekt, když sama nezkusíš snus na vlastní kůži? Je přece dobré propojovat teorii s praxí, ne? Tady máš, dej si to takto za ret,“ ukazovala mi na sobě Erica. Byla jsem velmi překvapena rychlým účinkem, který se projevil jako motání hlavy a brnění rtu. Moc dlouho jsem si ho nevychutnala.  Fotky jsem dělala průběžně během našich výletů na běžkách, snowboardu a sjezdovkách. Přípravu projektu jsem si užila naplno.


Žádné komentáře:

Okomentovat